Dieta i zdrowe żywienie



Podstawy zdrowego żywienia

Odżywianie się jest koniecznym warunkiem funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dostarczanie mu niezbędnych składników odżywczych pozwala na prawidłowe funkcjonowanie i wzrost. Co ważne dostarczają też niezbędnej energii wykorzystywanej w przeróżnych procesach i podczas jakiej kol wiek formie ruchu. Aby zapewnić naszemu organizmowi jak najlepsze warunki do rozwoju należy się stosować do podstawowych zasad żywienia.

W diecie człowieka powinny znajdować się wszystkie niezbędne składniki pokarmowe, w skład których wchodzą tłuszcze, białka, cukry, sole mineralne, witaminy, węglowodany, a także woda. Dzienne zapotrzebowanie na energię w dużej mierze zależy od płci, wieku, rodzaju wykonywanej pracy oraz stanu zdrowia. W celu obliczenia zapotrzebowania własnego organizmu na energię należy skorzystać z tabel przygotowanych specjalnie w tym celu przez Instytut Żywności i Żywienia.

Zasady prawidłowego żywienia przedstawia się zwykle na podstawie tak zwanej piramidy żywienia lub piramidy pokarmowej. Jej podstawę stanowi grupa produktów, których powinniśmy spożywać najwięcej, natomiast wierzchołek pokarmy których powinniśmy raczej unikać. I tak podstawę naszej diety stanowić powinny produkty zbożowe, w skład których wchodzą kasze, makarony, pieczywo, ryż, otręby itp. Piętro wyżej znajdują się owoce i warzywa będące głównym źródłem witamin, cukrów, a także wody. Jeden poziom wyżej znajdują się mięsa, drób, ryby, a także jaja, rośliny strączkowe oraz mleko i produkty mleczne. Sam szczyt piramidy stanowi to co lubimy najbardziej, a więc słodycze, tłuszcze oraz używki. Z grupy tej całkowicie powinny zrezygnować osoby z nadwagą. Osoby o prawidłowej wadze powinny spożywać je w niewielkich ilościach.

Nieprawidłowe odżywianie się stanowi dziś jeden z podstawowych powodów wielu chorób, wśród których znajdują się między innymi otyłość, miażdżyca, nadciśnienie, anoreksja…

german shepherds blog kosmetologiczny